Choć polskiej służbie zdrowia daleko do poziomu, który jest oferowany przez zachód Europy, stopniowo pojawiają się pewne pozytywne zmiany. Jedną z nich jest internetowe konto pacjenta.
Logowanie
Logowanie do Portalu Pacjenta jest dość specyficzne. Nie można tak po prostu podać swoich danych i się zarejestrować. Są dwie przyczyny tego stanu rzeczy. Po pierwsze – konto niezależnie czy je wcześniej używaliśmy, już istnieje. Po drugie NFZ musi mieć pewność co do naszej tożsamości. Dane, które znajdziemy na naszym profilu, są dość wrażliwe – skierowania na konkretne badania, do specjalistów i recepty na określone leki. Nie chcielibyśmy żeby osoby niepożądane wiedziały na co chorujemy. Ponadto portal nie pełni jedynie funkcji informacyjnej. Za jego pomocą możemy także niektóre rzeczy wykonać – np. złożyć wniosek o kartę EKUZ czy wybrać lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Zalogować możemy się za pomocą takich narzędzi jak:
- profil zaufany,
- e-dowód,
- konto bankowe (bank jest dostawcą tożsamości).
Co możemy zrobić przez IKP
Internetowe Konto Pacjenta pozwala nam na sprawdzenie bardzo wielu informacji. IKP pozwala nam na:
- sprawdzenie swoich e-recept – zarówno wykupionych, jak i już zrealizowanych oraz dat obowiązywania. Doczytasz informacje o dawkowaniu,
- sprawdzenie e-skierowań – zrealizowanych i niezrealizowanych,
- nadanie innym osobom uprawnienia do sprawdzania informacji o tobie oraz sprawdzenie od tych (np. rodziców), którzy nadali ci uprawnienie oraz do których masz prawo (dzieci),
- otrzymywanie e-recepty oraz e-skierowania SMS-em lub e-mailem,
- sprawdzenie wyników testu na koronawirusa, wiadomości o nałożonym obowiązku izolacji lub kwarantanny,
- pobranie tzw. „certyfikatu covidowego”,
- zobaczenie swojego zwolnienia lekarskiego,
- udostępnienie lekarzowi informacji o stanie zdrowia i zażywanych lekach,
- zmienienie specjalistów Podstawowej Opieki Zdrowotnej: lekarza, położnej, pielęgniarki.